Alla inlägg den 7 april 2010

Av Therése Nording - 7 april 2010 22:12

Jag har agerat lite taxi idag för Anjie, Sofie, Malin och Johanna skulle på Olles. Själv kände jag att jag var alldeles för slut för att dra dit + att min gör grymt ont idag och det är svårt att andas. Längtar till fredag så läkaren kan kolla upp det. Men mest längtar jag tills jag får reda på vad fan som är fel på min käke, jag blir galen på den. 

Sen hämtade jag även mina söta och dryga syster och hennes kompis från stan ;D De hade haft en "byta kläder" dag med sina kompisar så nu ska hon visa upp alla kläder för mig och jag skulle bedöma dem ;D Hon sa att hon hade bytt till sig ett par för små schackrutiga byxor, spännande xp

Nu är jag grymt trött så ska kolla på Emelie när hon visar kläderna och sen blir det greys+ min morgonrock och sen sova.

Godnatt/ Therése


  


en uttråkad syster

Av Therése Nording - 7 april 2010 19:11

Läser nu från tidningen kropp&hälsa hur man ska slippa pms. Det verkar intressant, jag som har världens värsta pms, fråga bara Sofie eller Anjie, hehe.


*Ät mer:


Fibrer - Komplexa kolhydrater hjälper hjärnan att bilda serotonin, håller blodsocker och insulin stabila, minskar sötsug och svullnad, höjer ditt humör. Ät mer frukt, grönsaker och fullkorn!

Fytoöstrogen - "Växtrikets östrogen" balanserar dina hormoner. Bra även för tarmar och vikt.
Ät soja, frukt, grönt, malda linfrön.

Drick vatten - Det hjälper kroppen att "spola rent" och minksar svullnad. 

Esentiella fettsyror- Omega 3, tex. Dämpar inflammation, svullnad och kramper, höjer immunförsvaret, reglerar blodtrycket. Motverkar uttorkning av hår och hud.
Ät fet fisk (lax, makrill, sardiner, svärdfisk, pumpa, lin- och solrosfrön, linfröolja och nötter.

Fullvärdigt protein med mycket omättat fett hindrar cellerna från att binda för mycket fulkroppshormon som ger svullna bröst och smärta.
Ät fisk, kyckling, baljväxter.

Tre måltider och två mellanmål per dag förhindrar blodsockerpendlingar.


*Ät mindre:


Socker & "vita" kolhydrater- (godis, bullara, läsk). Särskilt precis före mens. Det hämmar kroppens östrogenupptag, rubbar blodsockret, kan förvärra vattenansamling.*Öka:

Alkohol- Vid ägglossning är du extra känslig för sprit.

Transfetter i margarin, bakverk, och annan "industrimat" är inflammationsframkallande, jobbiga för levern, stör din hormonbalans.

Koffein- Ger "berg-och-dalbane"-humör och ömma bröst. Max 2 koppar kaffe/the per dag.

*Öka

Fysisk aktivitet- När du rör på dig frigörs endorfiner och hormoner som gör dig gladare, minskar stress, smärta och spänningar. För vissa råder motion helt bot på pms:ens påfrestningar.

Sov- Hinner kroppen inte återhämta sig förvärras din pms.

Bada varmt- Avstressande för kropp och sinne. Aromaoljor och örter förstärker badets effekt. Saliva anses extra bra mot pms-irritation och nedstämdhet.


*Skippa:

Nikotin- Det spär på retlighet och sömnbesvär.

Stress- Både stress och känslomässiga problem förvärrar ofta symptomen. Jäkta så lite som möjligt veckorna före mens.


Sen finns det massa mer tips tex:

Massage, ljusterapi, en avslappnande bok, akupunktur, avslappning/stresshantering.



Av Therése Nording - 7 april 2010 16:18

Har precis städat lite. Känner mig riktigt duktig, jag som hatar städa.
Skolan sög som sagt utan Sofie och det var drygt att sitta och lyssna på någon som pratade i 1,5 timme. Jag som är så rastlös, men det hade varit drygare om han ej hade pratat om något intressant. Påsklov på det här så (y)


Just nu väntar jag på att Sofie ska komma hem så vi kan åka och köpa hennes kamera. Jag älskar våra turer med bilen för det är riktigt skönt att att åka bil, det är då jag kan tänka som bäst, eller på natten. Då ploppar det upp tusen tankar och ideér. Men ideérna man får på natten har man ju dock glömt när man vaknar .__.


Taylor Swift – Breathe - Featuring Colbie Caillat- en låt från min depplista på spotify 8-)




Jason Derulo – Strobelight - Non-Album Track- låter som en låt jag känner igen eller? ;) bra ialla fall.

Btw, så går det att trycka på låtarna och lyssna ;D

Av Therése Nording - 7 april 2010 12:25

Sitter på skolan alldeles själv och har lunchrast. Det är grymt tråkigt utan Sofie här och tiden går sakta. Har läst ut boken kommunikation, den ska vi läsa i ca 1,5 vecka till, vad ska jag göra då liksom? 8-) Men skönare att vara klar än att stressa i sisa minut.

Kapitel 7 i boken handlar om kommunikation med människor i kris. Tex om de är deprimerade. Det är riktigt intressant för jag tror inte att många i en deprimerads tillvaro vet hur de ska bete sig mot han/henne.  Det står i förkortning att man ska bara lyssna på personen så den får prata ut sig, ungefär som det jag pratade om igår när min vän blev dumpad. Man måste försöka leva sig in i personens tankar och försöka förstå personen.

Några råd vid kommunikation med krisdrabbade medmänniskor:

* Att bara lyssna tålmodigt räcker långt. Ansträng dig inte för att till varje pris ha något att komma med.
* Att bli avvisad är normalt. Det är bara att återkomma vid ett senare tillfälle.
* Att en krisdrabbad gråter kan ofta ses som ett hälsotecken. Km ihåg: Att tala under tårar går inte sämre än att tala utan tårar!
* Erbjud hjälp i praktiska frgor. En drabbad kan under vissa krisfaser vara oförmögen att ta itu med praktiska problem som att gå och handla, betala räkningar eller städa sin lägenhet. Därför kan det också vara viktigt att ta reda på vilken hjälp den krisdrabbade får av släkningar och andra vänner.

Ja, några råd från våran kommunikationsbok. Jag tror det är många som är deprimerade på något sätt och inte vill kanske prata om det eller vill visa sig svag. Men det bästa är ju ändå att få tala ut med en kompis som har tålmod att lyssna på en. Såna vänner ska man spara för livet.

Vi börjar igen 13.00 och då ska någon från Telia komma och prata, superskönt. Är för trött för att plugga nu ;D tjarååå

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

översätt


Ovido - Quiz & Flashcards